Tegenwoordig wordt er heel veel online besteld. Het is makkelijk, steeds sneller en je kan vaak zelfs kosteloos je producten terugsturen wanneer het niet bevalt. In totaal levert dit een gemiddelde op van 1,1 miljoen pakketjes per dag in Nederland. Zéker de grote bedrijven dragen hier sterk aan bij. Zij hebben de grootste impact. Als dit soort bedrijven hier bewust mee omgaan, wat vaak het geval is, proberen ze het verzendproces zo optimaal mogelijk te maken. Een onderdeel daarvan is het verzendmateriaal. Dat is waar we het in dit artikel over gaan hebben. Hoe minder kartonnenverzendmateriaal, hoe meer pakketjes er tegelijk verzonden kunnen worden, hoe minder bezorgbussen er rond hoeven te rijden, hoe beter voor het milieu. Zeker wanneer een bedrijf tienduizenden pakketjes per dag verzend, kan dit op de lange termijn behoorlijk veel schelen. Maar hoe optimaliseren deze bedrijven hun verzendmateriaal? In dit artikel ontdek je drie manieren om bewust om te gaan met verpakkingsmateriaal die ook jij kan toepassen.

Op maat verpakken

De eerste tip die je gaat helpen bij het optimaliseren bij je verpakkingsproces, is het ontwikkelen van op maat gemaakte verpakkingen per product. Dit bespaart een hoop lucht en maakt het inpakken vaak makkelijker. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een dun pakketje bij producten als lp’s of schilderijen. Daarnaast kun je producten die toch niet snel beschadigen ook simpelweg inpakken in stevig papier in plaats van in een verzenddoos.

Duurzaam verpakkingsmateriaal

Niet alleen de vorm, maar ook het verpakkingsmateriaal zelf kun je verbeteren. Zo bestaat er tegenwoordig duurzaam verpakkingsmateriaal. Dit is verpakkingsmateriaal met zo min mogelijk negatieve impact op het milieu. Vaak is dit soort materiaal volledig afbreekbaar op een natuurlijke manier. Dit voorkomt een hoop extra kosten en uitstoot. Het is hierbij wel aan te raden om ook de kwaliteit te blijven waarborgen. Wanneer het verpakkingsmateriaal zo zwak is dat de producten beschadigen, gaat het zijn doel voorbij.

Hersluitbare verpakkingen

Wanneer je bewust wil omgaan met je verpakkingsmateriaal, is het ten derde aan te raden om te kiezen voor hersluitbare verpakkingen. Dit soort verpakkingen kunnen namelijk eenvoudig worden hergebruikt door de consument. Niet alleen wanneer ze een retourzending willen plaatsen, maar ook wanneer zo voor eigen gebruik willen verzenden. In dat geval hoeven ze namelijk geen nieuw materiaal aan te schaffen, maar kunnen ze het oude hergebruiken. Op grote schaal kan dit een behoorlijk verschil maken.

Conclusie

Steeds meer grote bedrijven gaan bewust om met verpakkingsmateriaal. Dat is maar goed ook, want met de tienduizenden pakketjes die zij dagelijks verzenden hebben ze een grote impact. Hopelijk heb je op basis van deze drie tips een goed beeld gekregen van wat je kunt verbeteren aan je verpakkingsmateriaal.