Natuurlijk vinden de meeste marketingactiviteiten van tegenwoordig online plaats. Via social media kun je je volgers, betaald of onbetaald, eenvoudig in kaart brengen en informeren over je producten of diensten. Daarnaast zijn websites en webwinkels tegenwoordig zo opgebouwd dat er veel informatie uit te halen is. Wanneer verlaat iemand mijn site? Wat zijn de meest populaire pagina’s? Door deze vragen te stellen kunt u uw website of webwinkel verbeteren, maar ook uw (potentiële) klanten beter leren kennen. Je zou kunnen vergeten dat er meer traditionele manieren van communiceren zijn. Promotiemateriaal is zo’n vorm die uw bedrijf, product of dienst toch goed kan promoten. Zo worden visitekaartjes nog steeds door elk bedrijf gebruikt en worden relatiegeschenken, buitenreclame en bijvoorbeeld vlaggen veel gebruikt. Promotiemateriaal kan klanten overtuigen, een professioneel imago beter promoten of de naam van het bedrijf verder verspreiden. Dus vandaag gaan we kijken naar de wereld van promotiemateriaal.

Veel verschillende soorten promotiemateriaal

Promotiemateriaal kan van alles zijn. U kunt eenvoudige pennen bestellen of mooie borden maken. Tegenwoordig heeft elk promotiemateriaal een producent. Dit varieert van bulkbestellingen, zoals die pennen, tot handgemaakte borden en alles daartussenin. Promotiemateriaal wordt uiteraard gebruikt om uw bedrijfsnaam te promoten. Als u het echter verkeerd gebruikt, kan dit leiden tot precies het tegenovergestelde: slechte reclame voor uw bedrijf. Dus, hier zijn vijf dingen waar u op moet letten bij het kopen van promotiemateriaal voor uw bedrijf.

Bepaal het type promotiemateriaal dat geschikt is voor uw bedrijf

Het kiezen van het juiste promotiemateriaal is niet zo vanzelfsprekend als aanvankelijk werd aangenomen. De meeste bedrijven gebruiken visitekaartjes zoals pennen, mokken of shirts, maar wat als we nog een stap verder moesten gaan?

Een belangrijk aandachtspunt is de branche waarin u actief bent. Als het bedrijf actief is in de mode, koopt u best promotiemateriaal dat hierbij aansluit. Als je in de bouw werkt, is promotiemateriaal in de vorm van een waterpas bijvoorbeeld logischer dan een modetas met print. Kortom, kies voor promotiemateriaal dat past bij de visie van uw bedrijf en zorg dat het goed aansluit. Dit geldt niet alleen voor het type product dat u kiest, maar ook voor de kwaliteit. Verkoopt u luxe auto’s? Koop dan geen goedkope plastic pennen die snel op zijn.

Ga voor topkwaliteit

Promotiemateriaal kan soms duur zijn, maar meestal krijg je er kwaliteit voor terug. Kies altijd voor kwaliteit, want promotiemateriaal van gemiddelde kwaliteit weerspiegelt ook uw merk. Het kan zelfs een negatief effect hebben op uw merkimago. Beknibbel niet op kwaliteit, maar kies materialen of partijen waarvan u zeker weet dat ze van de hoogste kwaliteit zijn. Hoe vreemd het ook mag klinken, mensen associëren de kwaliteit van het gebruikte promotiemateriaal vaak met de producten die u aanbiedt.

Kies de juiste fabrikant

In navolging van het vorige punt is de producent die u kiest om uw promotiemateriaal te produceren erg belangrijk. Er zijn veel gebieden die kunnen helpen, maar ze zijn niet allemaal op het verwachte niveau. Kies dus voor een ervaren partner, bij voorkeur in diverse promotiematerialen.

Dit soort leveranciers printen en leveren doorgaans ook de meest uiteenlopende producten. Van visitekaartjes tot relatiegeschenken tot complete stands die op de beurs gebruikt kunnen worden. Deze ervaring is ook handig als u alleen standaard promotiemateriaal nodig heeft: het betekent dat de partner veel ervaring heeft en deze van alle kanten kan bekijken, maar ook kwaliteit weet te waarborgen.

Sluit het aan bij de kernwaarden van uw bedrijf?

Zorg er altijd voor dat promotiemateriaal is afgestemd op de kernwaarden van het bedrijf. Vergelijkbaar met ons eerste punt over waar je op moet letten, maar een beetje dieper. Als je als bedrijf duurzaam wilt zijn, kun je voor een evenement het beste niet veel plastic logo’s printen: dat sluit niet aan bij de waarden die je als bedrijf wilt uitdragen.

Werk altijd in je huisstijl

Last but not least: laat u leiden door de stijl van het huis. Deze huisstijl moet duidelijk zichtbaar zijn op elke vorm van promotiemiddel. Dit kan soms lastig zijn, maar is vaak een kwestie van de juiste kleuren en logo’s gebruiken. Twijfel je over het toepassen van je huisstijl op een object? Dan is het een goed idee om ontwerpers mee te laten denken. Promotiemateriaal is alleen beschikbaar voor herkenbare terugkerende huisstijlen.